Langkah perlaksanaan
Langkah 1
Ø Guru menayangkan video pencemaran alam sekitar kepada murid- murid.
Ø Guru meminta murid- murid menyenaraikan jenis- jenis pencemaran alam sekitar.
Tujuan
Ø Meningkatkan kemahiran lisan murid- murid melalui komunikasi antara murid dengan guru dan murid dengan murid.
Langkah 1
Ø Guru menayangkan video pencemaran alam sekitar kepada murid- murid.
Ø Guru meminta murid- murid menyenaraikan jenis- jenis pencemaran alam sekitar.
Tujuan
Ø Meningkatkan kemahiran lisan murid- murid melalui komunikasi antara murid dengan guru dan murid dengan murid.
Langkah 2
Ø Guru memaparkan teks syarahan “ Kepentingan Menjaga Alam Sekitar”
Ø Beberapa orang murid diminta untuk membaca teks syarahan tersebut dengan menggunakan sebutan, nada,dan intonasi yang betul.
Tujuan
Ø Meningkatkan keyakinan murid untuk bertutur dengan menggunakan sebutan,nada dan intonasi yang betul dengan menggunakan teks syarahan sebagai bahan ransangan.
Ø Beberapa orang murid diminta untuk membaca teks syarahan tersebut dengan menggunakan sebutan, nada,dan intonasi yang betul.
Tujuan
Ø Meningkatkan keyakinan murid untuk bertutur dengan menggunakan sebutan,nada dan intonasi yang betul dengan menggunakan teks syarahan sebagai bahan ransangan.
*TEKS [ klik pada URL ]
Langkah 3
Ø Guru
menayangkan gambar pencemaran alam sekitar dan minta murid- murid
menyatakan perasaan mereka tentang pencemaran yang berlaku.
Tujuan
Ø Meningkatkan keyakinan murid untuk menyatakan pendapat mereka dengan menggunakan laras bahasa yang bersesuaian.
Tujuan
Ø Meningkatkan keyakinan murid untuk menyatakan pendapat mereka dengan menggunakan laras bahasa yang bersesuaian.
No comments:
Post a Comment